Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN
Regeling voor Anderz Wonen B.V.
Artikel 1 Inleidende bepaling
1. In deze regeling zijn de voorwaarden vastgelegd, welke op de verhouding tussen Anderz Wonen B.V., een besloten vennootschap geregistreerd in het handelsregister van de Kamer van koophandel onder nummer 51210800, en haar opdrachtgever van toepassing zijn, tenzij tussen partijen anders is overeengekomen.
2. Op de opdracht is het Nederlandse recht van toepassing, ongeacht de plaats waar de opdracht daadwerkelijk wordt uitgevoerd.
Artikel 2 Begrippen
1. Opdrachtgever: een natuurlijk persoon, maatschap, vennootschap of rechtspersoon die aan de opdrachtnemer het verrichten van werkzaamheden opdraagt.
2. Opdrachtnemer: een beheerder / taxateur / makelaar / bemiddelaar / adviseur / Anderz Wonen B.V. en/of een natuurlijk persoon in dienst van of rechtsgeldend optredend namens Anderz Wonen B.V. (m/v). Deze regeling geldt ook voor een rechtspersoon, dan wel een aantal gezamenlijk optredende personen die de functie vervullen van opdrachtnemer, in wiens dienst zij hun werkzaamheden uitoefenen. Waar hier gesproken wordt over de opdrachtnemer, indien van toepassing, wordt die rechtspersoon dan wel dat samenwerkingsverband bedoeld.
3. Opdracht: de overeenkomst van opdracht, waarbij de opdrachtgever aan de opdrachtnemer werkzaamheden (zoals beheer, verzorgen van aan- of verkoop, taxatie, huur of verhuur, bemiddeling en advisering, betrekking hebbende op onroerende zaken en de vruchten daarvan) opdraagt en de opdrachtnemer zich jegens de opdrachtgever verbindt de door deze opgedragen werkzaamheden te verrichten.
Artikel 3 Opdracht
1. Een opdracht wordt geacht te zijn aangegaan en aanvaard indien en op het moment dat de opdrachtnemer aan de opdrachtgever hiertegen binnen drie dagen na verzending van de opdrachtbevestiging geen schriftelijk bezwaar heeft gemaakt.
2. Een schriftelijk opdrachtbevestiging door de opdrachtnemer bevat tenminste:
a. de aard en omvang van de opgedragen werkzaamheden;
b. de tijdsduur waarvoor de opdracht geldt, dan wel de termijn, waarbinnen de opdracht redelijkerwijs zal worden uitgevoerd;
c. het honorarium en de bijkomende kosten, dan wel de wijze, waarop deze worden bepaald, en de betaling ervan;
d. de toepasselijke verklaring van deze voorwaarden, welke ter beschikking van opdrachtgever worden gesteld.
3. Bij wijziging of aanvulling van de opdracht is het in 3.1 en 3.2 bepaalde van overeenkomstige toepassing.
4. In het geval sprake is van een vaste relatie tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever en deze volstaat met een mondelinge opdracht, draagt de opdrachtnemer zorg dat de opdrachtgever genoegzaam bekend is met de voorwaarden waaronder de werkzaamheden worden uitgevoerd.
5. Indien een opdrachtnemer iemand beschouwt als opdrachtgever, maar deze het bestaan van een opdracht betwist en het bestaan van een opdracht niet blijkt uit:
- een door opdrachtgever ondertekend stuk of;
- een ander aan de opdrachtnemer gericht stuk of;
- een door de opdrachtnemer opgemaakte bevestiging van die opdracht aan de opdrachtgever (behoudens als de opdrachtgever tegen die opdrachtbevestiging binnen drie dagen na verzending van die bevestiging bezwaar heeft gemaakt) of;
- een andere wijze waaruit de opdrachtnemer het bestaan van de opdracht kan bewijzen,
heeft de opdrachtnemer geen recht op betaling wegens honorarium, verschotten of onkosten.
Artikel 4 Verplichtingen van partijen
1. De opdrachtnemer voert de door hem aanvaarde opdracht te goeder trouw uit naar beste kunnen en weten, met inachtneming van de belangen van zijn opdrachtgever. Tenzij anders overeengekomen mag de opdrachtnemer de werkzaamheden, nodig voor de uitvoering van zijn opdracht door derden, onder zijn verantwoording, laten uitvoeren.
2. De opdrachtnemer stelt de opdrachtgever op de hoogte van onverwachte ontwikkelingen tijdens het verloop van de opdracht.
3. De opdrachtgever is gehouden de opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken welke van belang of nodig is voor de opdrachtnemer om de opdracht naar behoren te vervullen.
4. Indien de opdrachtnemer de opdracht in samenwerking met anderen vervult, wordt in de opdracht de verdeling van taken en verantwoordelijkheden vastgelegd.
5. Indien de opdrachtnemer een opdracht heeft te vervullen die ook werkzaamheden op een ander dan zijn eigen vakgebied met zich meebrengt, dan wel specialistische kennis vereist, kan hij de opdrachtgever verzoeken om op kosten van de opdrachtgever een deskundige voor dat vakgebied te mogen inschakelen. De opdrachtnemer blijft verantwoordelijk voor de opdracht, tenzij anders is overeengekomen.
Artikel 5 Beheer
1. Onder een opdracht tot beheer wordt verstaan een opdracht waarbij de opdrachtnemer belast is met de gehele of gedeeltelijke zorg over en exploitatie van de tot het vermogen van opdrachtgever behorende onroerende zaken en de daarmede samenhangende financiële middelen. Bij het beheer kan onderscheid worden gemaakt in landelijke en stedelijke eigendommen.
2. Tenzij anders overeengekomen, treedt de opdrachtnemer bij de uitvoering van de aan hem gegeven opdracht tegenover derden op als gevolmachtigde van de opdrachtgever en strekt de volmacht zich uit tot alle daden van beheer, die dienstig kunnen zijn aan het bereiken van het met de opdracht beoogde doel.
3. Ter zake van beschikkingshandelingen is de opdrachtnemer belast met de advisering en voorbereiding ten behoeve van de besluitvoering door de opdrachtgever, waarna de opdrachtnemer met de verdere uitvoering kan worden belast. Voor daden van beschikking of beheershandelingen die dezelfde gevolgen hebben, zoals het vervreemden, bezwaren, verpachten en verhuren is een schriftelijke volmacht van de opdrachtgever vereist.
4. Naast de werkzaamheden met betrekking tot het beheer kan de opdrachtnemer worden belast met incidentele werkzaamheden zoals het voeren van procedures, het verzorgen van nieuwbouw/renovatie, het vertegenwoordigen van de opdrachtgever bij landinrichtingsplannen, plannen krachtens de Wet Ruimtelijke Ordening e.a., het opstellen van saneringsplannen en het vestigen van zakelijke rechten (o.a. ten behoeve van kabels en leidingen).
5. Indien de opdrachtnemer belast wordt met incidentele werkzaamheden als bedoeld in lid 4. van dit artikel, heeft de opdrachtnemer recht op een afzonderlijke honorering.
Artikel 6 Taxatie
1. Onder een opdracht tot taxatie wordt in ieder geval verstaan een opdracht tot het geven van een oordeel over waarde en/of schade en het uitbrengen van een rapport daaromtrent. Een opdracht tot taxatie houdt in geen geval opdracht tot het verrichten van een bouwkundige keuring in.
2. Het rapport vermeldt de naam van de opdrachtgever, het doel van de waardebepaling en of schade, een korte zakelijke omschrijving van het getaxeerde en geeft voor zover mogelijk/nodig inzicht in de opbouw van het taxatiebedrag en de overwegingen die daartoe hebben geleid en de datum waarop de taxatie is verricht.
3. Het rapport wordt uitgebracht aan de opdrachtgever of een door hem aan te wijzen persoon en/of instantie. De opdrachtnemer aanvaardt alleen ten opzichte van zijn opdrachtgever verantwoordelijkheid voor de inhoud van het rapport. Het staat opdrachtgever overigens vrij het rapport of gegevens daaruit, tenzij het alleen voor hem bestemde informatie bevat, ter inzage of beschikking te stellen aan derden, mits hij het verschuldigde honorarium aan de opdrachtnemer heeft voldaan en hij deze derde duidelijk maakt dat de opdrachtnemer ten aanzien van het rapport geen verantwoordelijkheid jegens derden aanvaardt. De opdrachtnemer stelt het rapport niet ter beschikking aan derden anders dan in overleg met zijn opdrachtgever.
4. Bij een opdracht aan de opdrachtnemer om tezamen met een of meer derden een rapport uit te brengen wordt gezamenlijk een rapport uitgebracht. Slagen zij er niet in tot gezamenlijke conclusies te komen, dan wordt alleen een rapport aan opdrachtgever uitgebracht.
Artikel 7 Huur en verhuur
1. Onder een opdracht tot het verzorgen van huur of verhuur wordt verstaan het verlenen van diensten inzake het tot stand brengen van een overeenkomst van huur of verhuur tussen opdrachtgever en derden betreffende onroerende zaken, zakelijke rechten en en/of roerende zaken.
2. Met overeenkomsten van huur en verhuur worden in het kader van deze algemene voorwaarden gelijkgesteld:
a. Pachtovereenkomsten;
b. Huur-/ruilovereenkomsten;
c. Overeenkomsten tot ingebruikgeving;
d. Overeenkomsten betreffende een zakelijk recht van gebruik, of bewoning;
e. Andere vergelijkbare overeenkomsten zoals leasing.
3. De opdrachtnemer draagt ervoor zorg dat de opdrachtgever beschikt over informatie omtrent het feitelijke dienstenpakket van de opdrachtnemer, de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de opdracht en de gebruikelijke gang van zaken bij huur-/verhuurtransacties.
4. De opdrachtgever onthoudt zich van activiteiten, die de opdrachtnemer bij het vervullen van zijn opdracht belemmeren of diens activiteiten doorkruisen. De opdrachtgever maakt niet gelijktijdig van soortgelijke diensten van anderen dan de opdrachtnemer gebruik, behoudens in het geval uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt. Hij brengt buiten de opdrachtnemer om geen overeenkomst tot stand en voert daartoe geen onderhandelingen. Indien in strijd met dit artikel een overeenkomst tot stand komt, is de opdrachtgever de overeengekomen courtage verschuldigd overeenkomstig artikel 10 lid 1 sub e van deze algemene voorwaarden.
5. Onder wederinhuring wordt verstaan het sluiten van een nieuwe huurovereenkomst tussen dezelfde partijen met betrekking tot hetzelfde object voor een op de lopende huurtijd aansluitende periode.
6. Voor de dienstverlening als in lid 1 van dit artikel bedoeld wordt een vergoeding op uurbasis in rekening gebracht overeenkomstig artikel 14 lid 2 sub a tenzij opdrachtnemer en opdrachtgever hierover andere afspraken hebben gemaakt.
Artikel 8 Aankoop en verkoop
1. Onder een opdracht tot het verzorgen van een aankoop of verkoop wordt verstaan het verlenen van diensten inzake het tot stand brengen van een overeenkomst van koop en verkoop tussen opdrachtgever en derden betreffende onroerende zaken, zakelijke rechten (waaronder maar niet uitsluitend aan-/verkoop met uitgifte in erfpacht) en/of roerende zaken.
2. Bemiddeling vindt ook plaats in het kader van verwerving van onroerende zaken en het vestigen van zakelijke rechten ten algemene nutte en (in het kader daarvan) het regelen van schade.
3. De opdrachtnemer draagt ervoor zorg dat de opdrachtgever beschikt over informatie omtrent het feitelijke dienstenpakket van de opdrachtnemer, de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de opdracht en de gebruikelijke gang van zaken bij transacties met betrekking tot een onroerende zaak.
4. De opdrachtgever onthoudt zich van activiteiten, die de opdrachtnemer bij het vervullen van zijn opdracht belemmeren of diens activiteiten doorkruisen. De opdrachtgever maakt niet gelijktijdig van soortgelijke diensten van anderen dan de opdrachtnemer gebruik, behoudens in het geval uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt. Hij brengt buiten de opdrachtnemer om geen overeenkomst tot stand en voert daartoe geen onderhandelingen. Indien in strijd met dit artikel een overeenkomst tot stand komt, is de opdrachtgever het overeengekomen honorarium verschuldigd overeenkomstig artikel 10 lid 2 van deze algemene voorwaarden.
Artikel 9 Advisering
1. Onder een adviesopdracht wordt verstaan een afzonderlijke opdracht voor het verlenen van diensten welke geacht worden niet te behoren tot de werkzaamheden als genoemd in de artikelen 5,6, 7 en 8 en waarvoor geen afzonderlijke schriftelijke opdrachtbevestiging is opgemaakt.
2. De adviesopdracht valt onder de definitie opdracht zoals bepaald in artikel 2 lid 3 van deze algemene voorwaarden.
3. Voor de uitvoering van de werkzaamheden die het gevolg zijn van de adviesopdracht wordt door de opdrachtnemer een vooraf overeengekomen vergoeding in rekening gebracht. Indien vooraf geen vergoeding is overeengekomen, wordt die vergoeding door de opdrachtnemer in rekening gebracht op grond van artikel 14 lid 2 sub a van deze algemene voorwaarden.
Artikel 10 Tussentijdse beëindiging van de opdracht door de opdrachtgever
1. Indien de opdrachtgever de gegeven opdracht opzegt, is hij aan de opdrachtnemer verschuldigd:
a. ten minste het deel van het honorarium dat met het aantal gewerkte uren van de opdrachtnemer overeenkomt doch ten minste het uurtarief, vastgesteld conform artikel 14 lid 2 sub a, vermenigvuldigd met het aantal gewerkte uren die samenhangen met het uitvoeren van de opdracht;
b. alsmede 20% van het totale honorarium, waarop de opdrachtnemer bij voltooiing van de opdracht recht zou hebben of in het geval van een opdracht met een tijdsduur van een jaar of langer, 20% van het honorarium berekend over een vol jaar, met dien verstande, dat de som van de onder a. en b. genoemde bedragen nimmer hoger zal zijn dan het totale honorarium, waarop de opdrachtnemer recht zou hebben bij voltooiing;
c. in het geval van een opdracht tot bemiddeling bij verkoop wordt het honorarium berekend op basis van de laatst gehanteerde vraagprijs;
d. de kosten als bedoeld in artikel 14 lid 4 en 5;
2. Als een opdracht, als bedoeld in artikel 7 of artikel 8, tussentijds beëindigd is door opzegging door de opdrachtgever of als die zonder bemiddelingsresultaat als geëindigd dient te worden beschouwd, is aanvullend op het honorarium zoals in lid 1 bepaalt, het volledige honorarium verschuldigd indien een overeenkomst tot stand komt na het einde van die opdracht en de opdrachtgever in strijd heeft gehandeld met artikel 7 lid 4 of artikel 8 lid 4 of als de totstandkoming van de overeenkomst verband houdt met dienstverlening van de opdrachtnemer aan de opdrachtgever gedurende de looptijd van de opdracht. Dit verband wordt, behoudens tegenbewijs, verondersteld aanwezig te zijn indien de overeenkomst tot stand komt binnen twaalf maanden na het einde van de opdracht. Indien de opdracht eindigt als gevolg van intrekking door de opdrachtgever en deze bij de intrekking een termijn in acht neemt, is bovengenoemde periode van twaalf maanden zoveel korter als er tijd ligt tussen het moment waarop de opdrachtnemer de schriftelijke mededeling inzake de intrekking ontvangt en dat waarop de opdracht eindigt.
Het voorgaande geldt niet indien ten tijde van de aanvang van de opdracht een soortgelijke opdracht aan een professionele vastgoeddeskundige is verstrekt en deze opdracht op het moment van totstandkoming van de overeenkomst nog loopt.
3. Ingeval de opdrachtnemer in gebreke is de opdracht tijdig en/of naar behoren te vervullen, is hij niet van rechtswege in verzuim en zal de opdrachtgever een naar de aard van de opdracht redelijke termijn moeten stellen om alsnog dit gebrek te verhelpen, alvorens de opdracht schriftelijk te mogen opzeggen.
4. Bij het opzeggen van een opdracht als bedoeld onder lid 3 zijn slechts het onder a. van lid 1 bedoelde honorarium en de onder d van lid 1 bedoelde kosten aan de opdrachtnemer verschuldigd.
5. Indien de opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, aan hem surseance van betaling wordt verleend, hij onder curatele wordt gesteld dan wel ophoudt te bestaan, heeft de opdrachtnemer de opdracht als opgezegd te beschouwen. In dat geval is het bepaalde onder lid 1 van toepassing.
Artikel 11 Teruggeven van de opdracht
1. De opdrachtnemer kan de gegeven opdracht teruggeven ingeval van overmacht of in overeenstemming met de opdrachtgever. In dat geval is de opdrachtgever aan de opdrachtnemer verschuldigd:
a. een zodanig deel van het honorarium als met de stand van de werkzaamheden van de opdrachtnemer overeenkomt.
b. de kosten als bedoeld in artikel 14 lid 4 en 5.
2. De opdrachtnemer is gerechtigd de opdracht terug te geven, indien de opdrachtgever na ingebrekestelling niet binnen een redelijke termijn zijn verplichtingen jegens de opdrachtnemer nakomt, dan wel zich zo onredelijk gedraagt dat van de opdrachtnemer het vervullen van de opdracht in redelijkheid niet langer gevergd kan worden. In dat geval zijn door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer het honorarium en de kosten verschuldigd als bedoeld in artikel 10 lid 1.
3. Indien de opdrachtnemer de opdracht teruggeeft of neerlegt zonder dat er sprake is van enige omstandigheid of handelwijze als in de leden 1 en 2 bedoeld, verbeurt hij het nog te ontvangen honorarium als ook de niet vergoede kosten, onverminderd de aansprakelijkheid jegens de opdrachtgever ingevolge het bepaalde onder artikel 13.
4. Van overmacht als bedoeld in lid 1 wordt verstaan:
a. ziekte of overlijden van de opdrachtnemer;
b. geestelijke of lichamelijke invaliditeit van de opdrachtnemer;
c. indien de opdrachtnemer , een aantal samenwerkende personen of een rechtspersoon zijnde, besluit tot ontbinding van het samenwerkingsverband dan wel de rechtspersoonlijkheid verliest;
d. in andere gevallen, welke voldoen aan de criteria van artikel 75 Boek 6 BW.
Artikel 12 Eigendom en gebruik van stukken
1. Ingeval dat de opdrachtgever de opdracht herroept, dan wel dat de opdrachtnemer de opdracht teruggeeft, is de opdrachtnemer verplicht om de opdrachtgever onverwijld schriftelijk op de hoogte te stellen van de stand van de werkzaamheden en de door hem gevolgde werkwijze, alsmede de stukken, die opdrachtgever aan hem heeft verstrekt en/of die redelijkerwijze geacht moet worden op de uitvoering van de opdracht betrekking te hebben, terug te geven.
2. De opdrachtnemer is gerechtigd om, in afwijking het hiervoor bepaalde, de bedoelde stukken onder zich te houden, zolang de opdrachtgever zijn financiële verplichtingen jegens hem niet is nagekomen.
3. De door de opdrachtnemer aan de opdrachtgever afgegeven stukken worden het eigendom van de opdrachtgever. Het auteursrecht van deze stukken, voor zover door de opdrachtnemer opgesteld, blijft bij de opdrachtnemer.
De opdrachtgever mag die stukken niet aanwenden voor andere doeleinden dan voor de uitvoering van het werk, waarop de opdracht betrekking had, tenzij de opdrachtnemer toestemming voor deze andere aanwending geeft.
4. Informatie en stukken door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer verstrekt, mogen door de opdrachtnemer niet anders dan ten behoeve van de uitvoering van de opdracht worden afgegeven of worden bekendgemaakt, tenzij de opdrachtgever daarmede heeft ingestemd of deze stukken van algemene bekendheid of voor ieder ter inzage zijn. Hieronder zijn mede begrepen de van derden afkomstige informatie en stukken, die in opdracht van de opdrachtgever zijn verstrekt.
5. Het in lid 4 gestelde is niet van toepassing indien een opdrachtnemer ingevolge wet, een rechterlijk vonnis of een uitspraak van een bevoegd tuchtrechterlijk college tot bekendmaking gehouden is.
Artikel 13 Aansprakelijkheid van de opdrachtnemer
1. De opdrachtnemer is tegenover de opdrachtgever slechts aansprakelijk voor de schade, die deze lijdt als rechtstreeks gevolg van fouten gemaakt of tekortkomingen begaan bij de vervulling van de opdracht door de opdrachtnemer of voor verrichtingen die zijn medewerkers uit zijn naam rechtens dan wel feitelijk uitvoeren, ook als die medewerkers zelf geen rentmeester zijn, indien en voor zover deze fouten of tekortkomingen onder normale omstandigheden bij normale vakkennis en met inachtneming van normale zorgvuldigheid en wijze van vakuitoefening vermeden hadden kunnen worden; een en ander behoudens de in de volgende leden omschreven beperkingen. Het vorenstaande geldt eveneens indien de verrichtingen worden uitgevoerd door een rechtspersoon waaraan hij leiding geeft en/of waarvan hij bestuurder is.
2. De opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade tengevolge van de hem opgedragen werkzaamheden, voor zover deze door hem zelf of onder zijn verantwoordelijkheid zijn uitgevoerd.
3. Bij de vaststelling van het door de opdrachtnemer als schadevergoeding te betalen bedrag zal rekening moeten worden gehouden met de ernst van de tekortkomingen als gevolg waarvan de schade optreedt.
4. Bij het bepalen van de ernst van de tekortkomingen worden de gevolgen daarvan slechts in zoverre in aanmerking genomen als de opdrachtnemer deze in redelijkheid had kunnen voorzien.
5. De opdrachtnemer draagt voor overtreding van rechtsvoorschriften of inbreuk op rechten van derden alleen aansprakelijkheid indien het bestaan van dergelijke voorschriften of rechten bij de opdrachtnemer algemeen bekend is, of wanneer de opdrachtgever de opdrachtnemer tijdig en nadrukkelijk op het bestaan van zodanige voorschriften of rechten heeft gewezen. De opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade indien de opdracht is uitgevoerd op grond van onjuiste informatie verstrekt door opdrachtgever/ingeschakelde hulppersonen /overheidsinstanties of gewijzigde wet- en regelgeving/jurisprudentie waarvan de gevolgen van die informatie voor het uitvoeren van de opdracht op dat moment niet met voldoende zekerheid ingeschat kunnen worden. Indien een derde de opdrachtnemer aansprakelijk stelt voor schade ten gevolge van onjuistheden in de uitvoering van de opdracht door omstandigheden als hiervoor beschreven, dan draagt de opdrachtgever daarvoor de volle aansprakelijkheid en vrijwaart de opdrachtgever de opdrachtnemer voor elke schadevergoeding die de opdrachtnemer dien ten gevolge verschuldigd blijkt te zijn.
6. Elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer vervalt, als de opdracht-gever niet binnen één jaar na beëindiging van de opdracht of binnen één jaar nadat de opdracht als beëindigd kan worden beschouwd, schriftelijk en met redenen omkleed aan de opdrachtnemer kenbaar heeft gemaakt aanspraak op schadevergoeding te maken. Bij een opdracht tot beheer vangt de hiervoor bedoelde vervaltermijn van twee jaar aan na het presenteren van de beheerafrekening.
7. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is te allen tijde beperkt tot het bedrag waarvoor de beroepsaansprakelijkheidsverzekering van de opdrachtnemer in het specifieke geval dekking biedt en voor zover de opdrachtnemer in het specifieke geval op enige uitkering door haar verzekeraar recht kan doen gelden. De opdrachtnemer verplicht zich een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een verzekerd bedrag per gebeurtenis van tenminste € 1 (een) miljoen af te sluiten.
8. In afwijking van lid 7 kunnen tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met een hoger of lager verzekerd bedrag en een andere verdeling van het risico worden overeengekomen. In die gevallen wordt de overeengekomen aansprakelijkheid schriftelijk vastgelegd.
9. De beperking van aansprakelijkheid voor de opdrachtnemer geldt niet als de schade is veroorzaakt door diens opzet of grove schuld.
Artikel 14 Honorering van de werkzaamheden
1. Het honorarium en de vergoeding van de bijkomende kosten worden bij het aanvaarden van de opdracht en eventueel bij nadere overeenkomst schriftelijk geregeld.
2. Het honorarium wordt op een van de navolgende wijzen bepaald:
a. op basis van de aan de opdracht bestede tijd en een uurtarief; bij het bepalen van het uurtarief kan onder meer rekening worden gehouden met het specialistisch karakter en de spoedeisenheid van de te verlenen dienst en het met de dienst gemoeide belang;
b. een percentage van de opbrengst, ook wel (maar niet uitsluitend) als courtage aangeduid;
c. een promillage van de getaxeerde waarde, met dien verstande dat bij de waardebepaling van een aandeel in enig object, de honorering wordt berekend naar de waarde van het gehele object;
d. Indien de opdracht betrekking heeft op meer dan één soort waarde, of indien het voor het geven van het gevraagde waardeoordeel noodzakelijk is tevens andere soorten waarden te beoordelen en deze oordelen in het rapport vermeld worden. De waarde waarvan de overeengekomen bijbehorende tariefbe¬rekening de hoogste uitkomst geeft; de herbouw¬waarde wordt daarbij buiten beschouwing gelaten.
e. Bij een taxatie ten behoeve van een geldlening onder hypothecair verband. De onderhandse verkoopwaar¬de tenzij deze lager is dan de executiewaarde.
d. een combinatie van de onder a. tot en met e genoemde wijzen;
e. een vast bedrag per jaar en/of per eenheid bij beheerswerkzaamheden;
f. een overeengekomen bedrag, rekening houdend met de aard van de opdracht en het specialistisch karakter daarvan;
3. In alle gevallen aanvaardt de opdrachtnemer slechts het honorarium van zijn opdrachtgever en nimmer van diens tegenpartij, tenzij zulks onderdeel uitmaakt van de tussen opdrachtgever en de tegenpartij overeengekomen afspraak. Bij taxatie ingevolge een aan meer taxateurs verstrekte opdracht zoals in artikel 6 lid 4 bedoeld, wordt het tarief door iedere taxateur in rekening gebracht.
4. Naast het in lid 1 bedoelde honorarium heeft de opdrachtnemer, voor zover niet anders overeengekomen, aanspraak op vergoeding van de bijkomende kosten ter uitvoering van de opdracht, waar onder meer worden verstaan:
a. Ten behoeve van de opdracht aan derden gedane betalingen
- ter verkrijging van gegevens uit de openbare registers en voor vergunningen krachtens wetten en regelgeving.
- ten behoeve van onderzoek door bijvoorbeeld bedrijfslabaratoria of onderzoeksinstituten;
b. de kantoorkosten en de kosten van administratieve verwerking;
c. de kosten van telecommunicatie, porti, registraties, advertenties en overeenkomstige verschotten;
d. de voor de uitvoering van de opdracht gemaakte reis- en verblijfskosten.
5. Voorts heeft de opdrachtnemer aanspraak op vergoeding van de kosten, welke voortvloeien uit verplichtingen, die de opdrachtnemer ter uitvoering van de opdracht jegens derden is aangegaan.
6. Bij alle opdrachten wordt geacht, dat de werkduur aanvangt bij het vertrek uit en eindigt bij terugkeer in de woon- of verblijfplaats c.q. kantoorvestiging van de opdrachtnemer.
7. Alle genoemde honoreringen en vergoedingen worden verhoogd met de wettelijk verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 15 Algemene verordening gegevensbescherming
1. De opdrachtnemer zal op grond van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) verplichte informatie over de verwerking van persoonsgegevens bij het uitvoeren van de opdracht verstrekken aan de opdrachtgever, door verwijzing naar haar website: https://www.anderzwonen.nl/privacyverklaring/. Opdrachtnemer doet dat binnen de daarvoor geldende termijn op grond van de AVG.
2. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen elkaar zonder onredelijke vertraging informeren zodra zij kennis hebben gekregen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens die worden verwerkt bij het uitvoeren van de opdracht. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen met elkaar overleggen voordat zij enige meldingen van een inbreuk doen aan een toezichthouder of aan betrokkenen.
Artikel 16 Klachtenregeling
1. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en welke niet tot de competentie van de kantonrechter behoren, worden beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar opdrachtnemer zijn woonplaats heeft.
2. In afwijking van lid 1 zijn opdrachtgever en opdrachtnemer bevoegd om geschillen voor te leggen aan De Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag via de elektronische weg, www.degeschillencommissie.nl, mits partijen dat gezamenlijk overeenkomen.
Vastgesteld op 2/4/2025, gedeponeerd bij de Kvk onder nr 51210800